Spania2013

A lot of grey

Hei! Her kommer gårsdagens antrekk. Jeg fikk mamma til å knipse et par bilder etter at vi kom hjem fra byen. Veldig kjekt å ha foreldre som kan ta noen bilder når man vil skynde seg litt. Jeg kom hjem fra byen med en bahagelig bukse fra Mango og en bluse fra Gina Tricot, så det var jeg fornøyd med.

Jeg bestemte meg for å kjøre et helgrått antrekk i går. Det ble rett og slett grå bukse, t-skjorte oog cardigan!

I dag kommer dagen min til å gå med på pakking. Jeg reiser nemlig til Trøndelag i dag for å gå i begravelsen til bestemor. Derfor blir det ikke så veldig mye blogging i helga, men jeg har tidsinnstilt noen innlegg.

Hva synes du om antrekket?

Sitges at night

Tre bilder fra siste kvelden i Spania. Den siste natten sov vi i Sitges. Vi kom jo ikke dit før utpå ettermiddagen, så jeg tok ikke så mange bilder når vi var der. Vi rakk å se litt av byen, hovedgatene også var vi innom på en tapasbar. Jeg fikk også kjøpt meg en slags strand/sommerkjole mens vi surret gjennom gatene der. På kvelden ble det middag ved vannet før vi avsluttet med brus og vin på hotelterassen.

Fotodryss fra San Sebastián

Hadde noen bilder fra San Sebastián som jeg tenkte at jeg kunne dele med dere. Det første bildet er av statuen vi gikk opp til den ene dagen. Under er bilde av utsikten derfra, først over stranda og så et bilde av utsikten på andre siden hvor man kunne se elva som renner gjennom byen.

En liten firfisle. Vi så en del av de mens vi var i Spania.

Ikke langt fra stranda lå en lekeplass med karusell. Hadde jeg vært noen år yngre skulle jeg helt sikkert mast meg frem til en tur på hesten, men jeg nøyde meg med et bilde denne gangen.

De to siste bildene er fra et sted vi kjørte til mens vi var i San Sebastián, husker ikke hva det het der da...Jeg var så trøtt den dagen at jeg sov vel stort sett hele veien fra San Sebastián til den øya. Jajaja, den så jo litt kul ut da, bare synd det var noen ledninger som var litt i veien for bildene.

Nå sitter jeg hjemme i stua igjen, men jeg blir ikke her så lenge. Jeg reiser til Tønsberg om ikke lenge så da blir det litt oppussing av hus, kanskje litt bading og noen båtturer. I dag har jeg bare trent vært en tur og handla. Mamma og jeg kjøpte noen kurver jordbær som vi skal ha i fryseren til å ta opp når vi føler for det. Det ble nachos og en herlig sommersalat med blomster i til middag! Jeg sådde nemlig noen frø ute i grønnsakshagen tildligere. Da jeg så en pakke med frø til spiselige blomster i butikken måtte jeg jo bare prøve det ut. Det var jo veldig fint som pynt i salaten, men det smakte ikke mye av dem. Nå skal jeg straks smake på min hjemmelagde jordbæris som venter i fryseren!

Ønsker dere en fin kveld♥

Snartur til Biarritz - Frankrike

Hellu♥ Det ble ikke noe strandtur i San Sebastián i går, det ble derimot en tur til Frankrike. San Sebastián ligger ikke langt fra grensen så vi bestemte oss for å kjøre en tur nordover. Først stoppet vi på et utsiktspunkt hvor jeg møtte mine beste dyrevenneer → hest! Wii, så søte. Det var en hel haug med føll der pluss, en gravid hest, masse kuer, sauer. Ja...det var mye dyr der. Fra utsiktspunktet så man langt ut over byer og fjell, rett under oss så man lange vinranker som strekte seg bortover fra gårdene. Etter at vi hadde klappet og matet hestene en stund rullet vi videre inn til en liten by hvor vi spiste pasta carbonara til lunsj og var innom diverse strandbutikker.

Søte da?

I dag skal vi bare spise frokost på hotellet før vi reiser videre til Sitges. Der blir vi bare natten over før vi kjører til flyplassen i Barcelona, så er det tid for hjemreise! Skal bli godt å få et kaldt glass norskt vann, vannet på plastflaske her blir virkelig ikke det samme altså...

Dere får ha en super dag!

San Sebastián View

Hei! I dag er siste hele dagen jeg skal tilbringe i San Sebastián. I morgen tidlig går turen videre til Sitges hvor vi blir en natt før vi reiser hjemover til Norge. Jeg merker det skal bli godt å komme hjem, det er mye fint å se her, men savner den norske sommeren også. Borte bra, men hjemme best!

I går begynte vi dagen på en liten café hvor vi spiste toast til frokost. Etter det gikk vi tur opp til en stor Jesus-statue som står på toppen av et fjell her. Det tok ikke så vedlig lang tid før vi var oppe i høyden og der var det veldig bra utsikt over byen. Når vi var nede igjen ble det en is ved vannet. Smakte på Magnum Strawberry White isen som var suuupergod. Den minte meg veldig om en is jeg fikk en gang i Skottland (beste jeg har smakt) bare at vaniljeisen inni var byttet ut med jordbæris. I dag har vi ingen spesielle planer, vi snakker om en tur på stranda. Vi har ikke vært på nede på stranda i San Sebastián ennå, kun gått forbi. Ellers tror jeg bare vi skal ha en rolig siste dag her.

Deler av utsikten fra toppen av fjellet:

Her i San Sebastián blir det bare varmere og varmere for hver dag. Første dagen vi var her var det ikke spesielt varmt, men i går var det varmt til langt ut på kvelden. Veldig deilig å kunne gå i shorts fra morgen til kveld, noe man sjelden kan i Norge. Dessverre har vi vært litt uheldige med aircondition på rommet, så i natt ble det rimelig varmt og veldig lite luft her. Så vi skal se om vi får noen til å fikse det i dag, hvis det skal bli enda varmere enn i natt så blir det nok litt ulevelig ellers.

Nå skal jeg straks ned å spise frokost på hotellet, håper dere får en fin dag!

San Sebastián

Hei på deg! Nå er jeg i San Sebastián. Vi leide jo bil for å kjøre hit fra Barcelona. På veien var vi også innom Androrra og Frankrike, så da har jeg vært i to nye land denne sommerferien (Spania og Andorra). Jeg syns bilturen ble litt lang etterhvert men...Vi leide en GPS for å komme litt lettere frem, men den tok oss gjennom en finfin omvei. Vi fikk hverfall sett en del landsbyer, traktorer og åkre. Det var ikke mangel på vindrueranker heller.

Her i San Sebastián er det veldig fint egentlig. Vi bor et lite stykke ovenfor standa som strekker seg helt bort til sentrum. Langs stranda er det isbarer og restauranter, når man kommer inn i sentrum er det bakerier på rekke og rad. Det er også veldig mange barer og caféer. Klesbutikkene ligger liksom litt midt i sentrum, men jeg har ikke vært sååå mye og sett i de her, ettersom jeg hadde nok shoppingdager i Barcelona. Dessuten er det stort sett de samme butikkene her som der.

San Sebastián er definitivt et fredeligere sted enn Barcelona. Det er ikke like fullt av turister her og hele stemningen her er roligere på en måte. Barcelona var en ekstremt travel by for min del, nå er ikke jeg noe by-menneske egentlig da. Jeg trives et sted midt mellom by og bygd. Ikke helt øde, men litt liv og passe rolig, hahah...Nå skal jeg snart hoppe i dusjen før det er klart for hotellfrokost. Frokosten på dette hotellet er tusen ganger bedre enn på det forrige. Her er det masse forskjellig frukt, pålegg, brød og man kan bestille omelett/egg akkurat slik man vil ha det. Det er også masse bakevarer, så alle barna på hotellet spiser en ganske søt frokost med muffins, croissanter og donuts. Skjønner det da ettersom muffinsene her var veldig gode.

Håper dere får en super dag!

Outfit - Barcelona Hotel Room

Bluse: Mango

Shorts: Zara

Barcelona Beach

Hellu! I dag forlater familien Barcelona. Vi hadde en utrolig hyggelig siste dag i går. Begynte med en toast til frokost ute etterfulgt av byens beste is (tror jeg). Spiste mint og bringebæris fra en av de uendelig mange is-kioskene her. Tror det er blant de beste isene jeg har smakt, mmm. Til middag var vi på en hyggelig restaurant (Citrus restaurantus) hvor det ble biff til middag og sjokoladefondant til dessert - mmm. Der satt vi på et bord med utsikt over den travle gaten Carrer de Gràcia.  I dag venter San Sebastián. Hade travle Barcelona, hello San Sebastián.

Jeg er glad vi var heldige med valg av restaurant i går. Vi var nemlig veldig uheldige på søndag. Etter vi hadde vært på stranda hadde vi tenkt oss på en restaurant rett ovenfor som heter Pez Vela. Den anbefales IKKE. Det første som skjedde når vi kom dit var at de ikke hadde klart å registrere reservasjonen vår. Vi hadde ringt inn tidligere og bestilt bord, men det var det ingen der som var klar over. Vi fikk allikevel et bord som ble ledig. Derfor bestilte vi mat, til tross for musikken som var så høy at det gjorde nærmest vondt i ørene. Så fikk to av oss servert maten, mens jeg og pappa satt i sikkert en halvtime til og ventet før vi spurte hvor det ble av vår mat. Da så servitøren bare ut som et stort spørsmålstegn. Så vi satt der da, to med mat og to uten...Det ble litt for dumt, så derfor måtte vi klage og bare betale for den ene retten vi hadde fått. Maten vi hadde fått servert var også veldig lite så vi måtte gå på en til restaurant slik at alle igjen kunne bestille mat. Det ble litt styr for å få ordentlig middag den dagen da...men nå skal vi avgårde til San Sebatián!

Sagrada Família

Hellu! I går var vi og så på kirken Sagrada Família. Jeg skjønner godt at det tar lang tid å bygge ferdig et slikt bygg for å si det sånn. Så mange detaljer som den kirka skal ha. Vi begynte dagen med å spise frokost i parken, da fant vi ut at vi ikke hadde sååå lyst til å spise i parken flere dager. Det er mulig vi var litt uheldig med plasseringen, men først og fremst var det litt som å sitte midt i en travel hovedvei på grunn av alle menneskene på tur med hunder som ikke var i bånd. Det var jo ikke så ille, men i det øyeblikket det dukket opp en rotte bak oss fristet det en smule mindre med frokost i parken!

Bildene over er fra parken. Det var jo mange fine blomster der da, også er det visst en zoologisk hage der el. noe, men den var stengt. Under ser dere et par bilder av kirka.

Den siste delen av gårsdagen tilbrakte vi på stranda før vi hadde et veldig uheldig restaurantbesøk, mer om det senere for nå må jeg avgårde. Vi straks ta taxi til bakeriet som vi var på for et par dager siden og spise frokost der. Forhåpentligvis er det ikke så mange hunder og rotter der inne. Dere får ha en fin dag!

Parc Güell - Barcelona

Hei! Her kommer noen bilder fra Parc Güell som vi besøkte i går. Der var det som sagt maange mennesker og veldig varmt, men vi er jo i Barcelona så vi måtte nesten ta en tur innom. På tirsdag reiser vi videre til San Sebatián. Vi har leid bil her i Barcelona slik at vi kan kjøre dit. Blir spennende å se hvordan det er der.

Barcelona turisten

God morgen! Det blir visst en del morgenblogging her i Barcelona. Jeg fikk ikke inn noe nett på dagen her i går, muligens fordi mange bruker det samtidig da. Uansett...I går begynte vi dagen med å ta taxi til et bakeri, der vi spiste frokost. Frokosten på hotellet var ganske så dyr i forhold til standarden så vi fant ut at det var bedre å spise ute. Det var ikke dumt, for da fikk vi veldig gode ferske bakevarer. Bakeriet het Crusto og ligger et lite stykke fra hotellet vi bor på i Born.

Etter frokost tok vi taxi videre til Parc Güell. Det er en park her i Barcelona som er tegnet av Antoni Gaudí. Vi var ikke de eneste som var der, for å si det sånn. Helt fullt av turister med kameraer, hahah. I går var det en veldig varm dag med mye sol, så det ble ganske varmt å gå oppover trappene der. Jeg kan legge ut noen bilder fra parken senere. Etter at vi hadde vært i parken spiste vi middag på Taller De Tapas som er en restaurant rett ved hotellet her. Der fikk vi veldig godt kjøtt til middag og til dessert ble det fersk frukt og juice fra markedet La Boqueria. I går var det jo lørdag så La Rambla gaten var heelt full av turister, det samme med shopping-gaten ved siden av. Det var definitivt en fordel å ta shoppingen på fredag! Jeg og pappa dro også en tur innom kjøpesenteret Diagonal Mar her. Det var ikke færre folk der heller. Jeg vet ikke om det bare er sommersalg her eller om det var noe spesielt, men butikkene var hvertfall fulle av mennesker. Det var kjempelange køer og helt kaos i klærne. Må nesten finne en mer lokal butikk med noe fint i skal man unngå lange køer. Jeg fikk jo kjøpt meg noen shortser og en topp på fredag, men det er ganske utplukket i butikkene her.

Nå skal vi snart ut å finne et bakeri i nærheten, vi skal kjøpe med oss litt frokost slik at vi kan spise ute i parken som vi bor ved. Vi har også tenkt oss en tur til Sagrada Familía i dag, kirken som er tegnet av Antonio Gaudí. Tenk at de begynte å bygge på kirken i 1883 og fremdeles ikke er ferdig! Litt av et prosjekt. Senere i kveld har vi tenkt oss en tur på stranda og slappe av litt. Vi har gått veldig mye hver dag nå, så det kan være greit for bena å få en liten pause.

Håper dere får en flott dag!

Barcelona Outfit

Kjole: Nastygal

Sko: JeffreyCampbell

Veske: bod i Italia

Jakke: GinaTricot

Armbånd & Ring: LoveMeLongtime

Paella i regnværet

God morgen! I går kveld dro vi på en spansk restaurant for å spise middag. Vi gikk ikke helt ned til havna for å spise ettersom vi ville spise inne. Det hadde begynt å regne før vi gikk ut så sommerværet var ikke helt på topp, men vi spiste kjempegod paella! Etter middagen gikk vi en lang tur ved havna og stranda. Været ble veldig fint på kvelden og det ser ut til å ha holdt seg til i dag. Det var veldig fint å gå langs stranda her, det er fullt av spisesteder på alle kanter. Vi kommer nok til å spise ved havna/stranda en dag også!

I dag skal vi ut på shopping! Vi gikk jo forbi et lass med butikker i går som jeg er veeldig klar for å besøke. Har med meg minimalt med klær ned hit også ettersom jeg hadde en del shopping i tankene. Derfor kunne jeg trenge litt mer å velge i mens vi er her, heheh. Det er fullt av kjente butikker her så jeg gleder meg vældig til en shoppingdag.

Nå skal jeg ned å spise frokost på hotellet her om noen få strakser. Skal bli spennende å se hvordan den er. Hotellrommet er i hvertfall veldig fint. Vi bor også i et supersentralt område så vi har gåavstand til det meste, noe som er veldig behagelig. Da ternger vi ikke lete etter taxi eller andre fremkomstmidler. Vurderer å ha en fast daglig tur innom markedet her for å kjøpe fersk juice, det smakte såå godt.

Håper dere får en fin dag!

Dag 1 - Barcelona

Nåå sitter jeg på hotellet i Barcelona, tenkte jeg kunne skrive litt fra dagen mens resten av familien sover. Nå har jeg fått ordnet med internett og alt ser ut til å fungere bra. Vi reiste tiiidlig i dag fra Norge og var fremme i Spania rundt halv 11, etter litt forsinkelser og slikt. Vi bestemte oss for å bruke dagen på å bli litt kjent her. Først begynte vi med å finne en restaurant hvor vi spiste lunsj ute i solen. Tidligere var det varmt ute og deilig temperatur, men nå er det faktisk veldig overskyet. Håper sola kommer tilbake fort!

Etter lunsj fortsatte vi spaseringen rundt i byen. Til slutt endte vi opp i La Rambla gaten og var innom markedet La Boqueria. Der kjøpte jeg og broren min en superfrisk juice hver, som vi gikk rund med inne på markedet. Såå herlig med masse fersk frukt og juice. Det var også mye kjøttprodukter der og pizza som dere ser på bildet over. Nå skal jeg snart skifte og orde meg litt før middag. Vi skal dra ned til havna og finne et sted å spise. Jeg har lest at det er mange fine spisesteder ved havna, så jeg tror vi bare skal tusle ned å se oss litt om til vi finner et fint sted. Jeg har i hvertfall hatt en super dag så langt og gleder meg til de neste dagene her!